چاپ سیلک چیست و انواع ویژگی های این چاپ

عناوین اصلی

چاپ سیلک

امروزه روش های متعددی برای ایجاد چاپ طرح و نوشته دلخواه شما وجود دارد، در مقاله های پیشین در رابطه با برخی روش های چاپ نظیر چاپ دیجیتال و چاپ افست صحبت کردیم بدین منظور مبحث امروز را به روش متفاوت چاپی با نام چاپ سیلک اختصاص داده ایم. امیدواریم مطالب موجود در این مقاله برایتان مفید واقع شود.

چاپ سیلک چیست و انواع ویژگی های این چاپ 2

چاپ سیلک چیست ؟

چاپ سیلک که اصطلاحا به آن سیلک اسکرین و Screen Printing گفته می شود را می توان به عنوان یکی از  روش های چاپ تصاویر در نظر گرفت.

فرآیند چاپ سیلک با ایجاد قالب از طرح اولیه صورت می گیرد . اما تفاوت این روش با روش چاپ افست در جنس ( اغلب از پارچه استفاده می شود ) و وجود روزنه ها و سوراخ های ریز موجود بر روی این قالب دانست پس از ایجاد روزنه ها در پارچه، قالب ایجاد شده را با نام توری یا شابلون خطاب می کنند .

سپس باید توری ایجاد شده را در قابی محکم نمایند.  حال که تصویر مورد نظر بر روی این توری نقش بسته، بخش‌هایی از این طرح را که قرار نیست رنگی داشته باشند را  با ماده‌ ای مسدود می نمایند.

حال تنها مرحله پایانی این فرآیند باقی می ماند و تنها کافی است با قرار دادن پاملوب بر روی محلی که می خواهید تصویر چاپ شود بگذارید و از طریق غلتک و کاردک رنگ یا زیرکار را بر روی سطح دلخواه خود منتقل کنید.

چاپ سیلک چیست و انواع ویژگی های این چاپ 3

انواع ویژگی ها  :

این نوع چاپ، دارای ویژگی های مختلفی است و می توان آن را بسته به نوع نیاز و موارد چاپ به دسته های مختلف تقسیم نمود .

در ادامه به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت:

  • چاپ سیلک و هدایای تبلیغاتی : شما می توانید از این چاپ برای تبلیغات و برندیگ نیز استفاده کنید، این کالا ها می توانند شامل قطعات صنعتی و هدایای تبلیغاتی نیز باشند که به ترتیب برای قطعات صنعتی می توان به چاپ روی بادکنک، ورقه های فلزی، فیلتر خودرو، ظروف مواد غذایی و… و برای هدایای تبلیغاتی به  چاپ برروی حوله ، پارچه ، ساک خرید، تی شرت، نایلون و غیره اشاره نمود.
چاپ سیلک چیست و انواع ویژگی های این چاپ 4
  • برآورد هزینه : حتما برای شما هم پیش آمده که در هنگام نیاز داشتن تیراژ پایین برآورد قیمت ها به صورت نجومی بوده و بدین ترتیب یا صبر کرده اید که تعداد بالاتر شود و یا از چاپ تبلیغات و لوگو خود پشیمان شده اید، اگر اینطور بوده باید بگویم چاپ سیلک این باور ها را رد کرده و استفاده از آن حتی در تیراژ های کم کاملا به صرفه و معقول می باشد.
  • میزان کیفیت چاپ و شفافیت : یکی از تفاوت های اصلی این روش چاپ با روش هایی خصوصا روش افست در مستقیم قرار گرفتن رنگ بر روی محصولات است این امر علاوه بر دوام بخشیدن به کار باعث بالا رفتن کیفیت چاپ سیلک در مقایسه با سایر مدل های چاپی است، البته توجه داشته باشید که برای هر وسیله باید از رنگ مخصوص خودش استفاده نمایید.
چاپ سیلک چیست و انواع ویژگی های این چاپ 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *