موشن گرافیک و جایگاه آن در هنر دیجیتال

عناوین اصلی

موشن گرافیک و جایگاه آن در هنر دیجیتال

موشن گرافیک یکی از جذاب‌ترین رشته‌های هنر دیجیتال است که در صنعت فیلم و تبلیغات به کار می‌رود. موشن گرافیک از دو واژه Motion و Graphic شکل‌گرفته است که در زبان فارسی به نام‌های گرافیک پویا یا تصاویر متحرک شناخته می‌شود.

گرافیک پویا اغلب با آهنگ و جلوه‌های گیرا همراه می‌شود. ترکیب حرکت و صدا در جهان هنر دیجیتال طرف‌داران خود را دارد.

موشن گرافیک به پویانمایی بسیار شباهت داشته اما با آن یک تفاوت دارد. انیمیشن با یک داستان شروع می‌شود و بر مدار شخصیت‌های داستان پیش می‌رود. اما گرافیک پویا به بخش‌های نمادین تمرکز دارد و بیشتر در ساخت تبلیغات و معرفی برند به کار می‌رود.

از مهم‌ترین مزیت‌های موشن گرافیک در تبلیغات، هزینه کم و قیمت ارزان آن نسبت به آگهی‌های تبلیغاتی کوتاه است.

از نظر تاریخی گرافیک پویا توسط شخصی به نام John Whitney انیمیشن‌ساز مشهور در سال 1960 استفاده شد.

او با ابداع عبارت موشن گرافیک شروع به ساخت تصاویر متحرک و فهرست‌بندی برای فیلم‌های سینمایی کرد. به علت ویژگی های این برنامه در زمینه‌های مختلفی چون سینما، فیلم‌سازی و تلویزیون به کار می‌رود.

از گرافیک پویا برای فهرست‌بندی فریبنده و اضافه‌کردن تصاویر پویا استفاده می‌شود. استفاده از این تکنیک در جهان رسانه بسیار زیاد است.

از مهم‌ترین بخش‌های موشن گرافیک می‌توان به:

  • ساخت ویدیو‌های آموزشی – توضیحی

  • بازاریابی محصولات یا خدمات

  • معرفی کوتاه از محیط کاربری

  • آیکون

  • ساخت لوگو

  • اینفوگرافیک

از پرکاربردترین ابزار ساخت موشن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • Adobe After Effects

  • Adobe Premier

  • Autodesk Combustion

  • Final Cut pro

البته ابزارهای دیگری نیز در این تکنیک استفاده می‌شود.

تولید و چاپ تقویم رومیزی 1403

پیشنهاد ویژه

انواع مدلهای تقویم رومیزی چوبی، ام دی اف، گالینگوری، زیر دستی، یادداشت دار ، تبلتی، دستیار و ...

موشن گرافیک و جایگاه آن در هنر دیجیتال 2
موشن گرافیک

لوگوموشن و کاربرد آن

لوگوموشن یکی از زیرمجموعه‌های موشن‌گرافیک است که از ترکیب دو واژه لوگو به معنی آرم یا نشان و موشن هم به معنای متحرک‌سازی است. برای کلمه لوگو معادل فارسی آرم یا نشان استفاده می‌شود.

در سال 1876 زمانی که برای اولین‌بار از کلمه لوگو استفاده شد هدف از آن معرفی برندهای صاحبان مشاغل و صنعتگران برای مخاطبان و مشتریان بود.

با سپری شدن زمان و تغییرات شگرفی که در حوزه بازار و بازاریابی به وقوع پیوست مشاغل مختلفی شکل گرفت. در نتیجه برندهای مختلف برای معرفی محصولات خود از لوگوموشن استفاده کردند.

لوگوموشن یک ایده اثرگذار و فوق‌العاده در ذهن مخاطبان و مشتریان به جا گذاشته و صاحبان برندها در زمینه فروش و معرفی محصولات خود موفق‌تر عمل کرده‌اند.

موشن گرافیک و جایگاه آن در هنر دیجیتال 3
لوگوموشن

تایپوگرافی و کاربرد آن

موشن تایپوگرافی (Typography) به مهارت و شیوه حروف‌چینی گفته می‌شود که برای نمایش زبان به کار می‌رود.

همانند موشن‌گرافیک تایپوگرافیک به معنای متحرک کردن کلمات است. تایپوگرافی با ایجاد تصاویری که با عوض‌کردن ظاهر و شکل حروف بوده یک اثر ماندگار و جذاب برای مخاطبان ساخته است.

موشن تایپوگرافیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن با متن‌های متحرک جالب‌توجه در دنیای کسب‌وکار اثر قدرتمندی به جای گذاشته است.

اگر به دنیای دیجیتال وارد شوید انواع تایپوگرافی ها را در ورودی‌های فروشگاه‌ها، بنرهای متحرک سایت‌ها و یا زیرنویس‌های تبلیغات در تلویزیون خواهید دید.

موشن گرافیک و جایگاه آن در هنر دیجیتال 4
تایپوگرافی

ویدئوموشن

یکی دیگر از زیرشاخه‌های موشن‌گرافیک به‌کاربردن برنامه‌ای به نام ویدئوموشن است. ویدئوموشن ترکیبی از فیلم‌های ضبط شده حقیقی و برخی از عناصر انیمیشن است. هدف از ساخت آن استفاده در تبلیغات و برنامه‌های آموزشی است.

ویدئوموشن برای به نمایش درآوردن اطلاعاتی که با فیلم‌برداری امکان آن نیست به کار می‌رود.

موشن گرافیک و جایگاه آن در هنر دیجیتال 5
ویدئوموشن

استوری موشن اینستاگرام

استوری موشن به ویدئوهای 15 ثانیه‌ای اشاره دارد که در استوری اینستاگرام به کار می‌رود. یکی از جذاب‌ترین شبکه‌های اجتماعی که طرف‌داران زیادی دارد اینستاگرام است.

استوری اینستاگرام برای صاحبان کسب‌وکار یک فرصت طلایی برای معرفی محصولات و خدمات است. استوری موشن اینستاگرام یکی از شیوه‌هایی است که برای افزایش میزان تعاملات در استوری به کار می‌رود. این تکنیک یکی از محبوب‌ترین ابزار برای تبلیغات گرافیکی است. در استوری اینستاگرام داستان‌ها به‌صورت متحرک در اختیار کاربران قرار گرفته می‌شود.

استوری موشن اینستاگرام
استوری موشن اینستاگرام

اینفوگرافیک متحرک یا اینفوموشن

 اینفوگرافیک یک شگردی است که از تلفیق گرافیک و اطلاعات باهدف ارائه معلومات به شکل دیداری به کار می‌رود. از طریق اینفوگرافیک دانستنی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. این تکنیک با استفاده از عناصر گرافیکی مثل آیکون‌ها، تصاویر یا نمودارها صورت می‌گیرد.

با کمک اینفوگرافیک در هر زمان می‌توانید یک یادآوری سریع از یک موضوع را ارائه دهید.  یک فر آیند مشکل را بیان کرده یا  نتایج یک تحقیق را در معرض دید همه قرار دهید.

با توسعه تکنولوژی و تقاضای بیشتر در حوزه بازیابی و انتقال اطلاعات از اینفوگرافی متحرک یا اینفوموشن استفاده می‌شود. اینفوموشن ترکیبی از اینفوگرافیک و موشن‌گرافیک است. از طریق این تکنیک محتوا به‌صورت بصری در اختیار مخاطب قرارمی گیرد. به زبان ساده این روش استفاده از تصاویر متحرک است.

موشن گرافیک و جایگاه آن در هنر دیجیتال 7
موشن‌گرافیک محصولات و خدمات

موشن معرفی محصول و خدمات

موشن معرفی محصول و خدمات یک روش تبلیغاتی برای معرفی محصول یا خدمات است که از طریق تکنیک موشن گرافیک انجام می‌شود.

مهم‌ترین اثرات استفاده از موشن‌گرافیک در معرفی محصولات و خدمات به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد:

  • ایجاد اعتماد بین مشتریان

  • گرفتن نتیجه دلخواه از طریق این تکنیک

  • بالابردن میزان مخاطبان برای محصولات یا خدمات

موشن‌گرافیک یک هنر در عرصه دیجیتال بوده که هدف آن ارائه محصولات و خدمات صاحبان کسب‌وکار در رسانه‌های اجتماعی است. موشن‌گرافیک شبیه انیمیشن است اما در این تکنیک ساختار کار بر مبنای یک شخصیت داستان شکل نمی‌گیرد بلکه به دنبال بیان واضح و شفاف است. 

موشن گرافیک و جایگاه آن در هنر دیجیتال 8
اینفوگرافیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *